VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
Her gir vi svar på de vanligste spørsmålene vi pleier å få om hvordan man selger lys for laget eller klassen.
Hvis det er andre ting du lurer på, må du gjerne ta kontakt med oss!
Bestilling og leveranse
Ca. 2–5 arbeidsdager for både lys og salgskataloger. Vær klar over at du vil motta katalogenevia posten og lysene via Schenker.
Salgskatalogene mottar du direkte i postkassen. Hvis det er snakk om større mengder og pakker, kan det hende du mottar dette via post i butikk. Frakten er alltid gratis.
Lysene leveres alltid med fri frakt. Pakker opptil 35 kg (ca. 67 pakker, herregårdslys eller 88 stykk duftlys) hentes hos nærmeste Schenker-pakkeutlevering. Pakker som veier mer enn dette, leveres på døren til en adresse du selv velger (dagtid, hverdager). Schenker sender et SMS-varsel på forhånd der de ber deg om å velge dag og tidsrom for leveransen. Postnummeret du bor på, avgjør hvilke tidsrom du kan velge mellom. Du må være til stede for å ta imot leveransen. Du kan også velge å hente forsendelsen på nærmeste Schenker-terminal hvis du heller foretrekker det.
Begynn gjerne med å bestille en gratis informasjonspakke – helt uten forpliktelser. Pakken inneholder all informasjon dere trenger om hvordan det fungerer å selge, og prøver på våre flotte lys. Velg deretter selv hvordan dere vil selge lysene. Selg direkte med lysene i hånden (da begynner dere med å bestille hjem lys) eller ved hjelp av salgskatalogen (da begynner dere med å bestille hjem salgskataloger). Dere velger selv det som passer dere best. Hvis dere vil kombinere direktesalg med katalogsalg, går det også helt fint! Her kan du lese mer om hvordan det fungerer, og hvordan dere kommer i gang.
Du får selvsagt beholde lysene uten kostnad! Vi tilbyr én infopakke per person. Hvis det bestilles flere infopakker, debiteres dere for lysene som om det var en bestilling.
Hvis dere vil at selgerne skal ha hver sin lyspakke eller hvert sitt duftlys å vise frem i tillegg til salgskatalogen/salgsarket, kan dere legge inn en vanlig lysbestilling på bare dette antallet. Dette fungerer da som en ”forhåndsbestilling”. Når dere vet hvor mange dere har solgt, trekker dere bare fra antallet for disse lysene for så å inkludere disse i antallet dere skal levere. Deretter legger dere inn en ny bestilling på antall solgte lys minus de som dere "forhåndsbestilte".
Vi vil heller tilby dere så høy fortjeneste som mulig (hos oss beholder dere alltid 50 % i fortjeneste) i stedet for å legge på tilleggstjenester som å pakke per selger eller sende med bærekasser, noe som ville ha redusert fortjenesten deres. For å gjøre det lettere for kontaktpersonen når lysene skal fordeles blant selgerne, kan det i stedet være lurt å bli enige om en kveld der alle selgerne selv kommer og henter lysene de skal selge.
Hvis dere ønsker en raskere salgsprosess enn å ta opp bestillinger på forhånd med salgskatalogen, anbefaler vi at dere tar med lys når dere driver med direktesalg. Da skjer salget og oppgjøret samtidig. Mange synes det er bedre å ta opp bestillinger og deretter bestille når man vet nøyaktig hvor mye man har solgt. Dere velger den måten som dere tror passer best for nettopp klassen din eller laget ditt!
Returen er alltid gratis. Når vi har fått deres retur, sender vi en kreditnota på disse lysene. Her kan du registrere retur av lys.
Når dere får en leveranse med lys, kan dere med fordel ta vare på noen av de store og små eskene i tilfelle dere må returnere noen lys. Lyspakkene dere returnerer må være uskadet og sendes godt emballert. Fyll ut esken med aviser/papir eller lignende ved behov, slik at lyspakkene ikke ligger løst i esken, da dette vil ødelegge dem.
BETALING OG FAKTURA
Betalingsvilkårene er 60 dager etter leveranse. Hvis dere har behov for å forlenge salgsperioden til mer enn 60 dager, kan dere ta kontakt med oss, så justerer vi forfallsdatoen på fakturaen.
Nei, dere betaler bare for produktene dere har solgt. Vi står dessuten for returkostnadene hvis dere får lys til overs.
Dere får beholde 50 % av alt dere selger for. Rett i kassen. Les mer om hva dere kan tjene i forhold til hvor mange selgere dere er.
Vi selger ikke til private, kun til skoleklasser, russegrupper, idrettslag og foreninger.
Vi står for returkostnaden. Skriv inn opplysningene i koblingen nedenfor, så sender vi en returseddel sammen med instruksjoner.
Når vi har fått returen på lager, sender vi en ny faktura med fratrekk for lysene som er returnert!
Den nye fakturaen har 10 dagers betalingsfrist og begynner å gjelde når returen er mottatt på vårt lager. Ved problemer eller spørsmål om henting av din retur ringer du Schenker på telefonnummer 22727501.
Hvis dere er ferdig med salget (vanligvis innen 60 dager) og har lys til overs, tar dere kontakt med oss, så forlenger vi salgsperioden til dere har samlet inn og sendt tilbake lysene dere ikke har fått solgt. Det har altså ingen hast. Vi tar inn de lysene dere ikke har fått solgt, og sender deretter ut en ny faktura med fratrekk for de lysene dere har returnert til oss. Den nye fakturaen har 10 dagers betalingsfrist og begynner å gjelde når returen er mottatt på vårt lager.
VANLIGE SPØRSMÅL OM LYSENE
Alle lysproduktene er kvalitetstestede og sertifisert i henhold til de strengeste RAL-kriteriene (Institutt for kvalitetssikring og sertifikater).
Herregårdslysene innhold: RAL-sertifisert parafin med høyeste renhet. Lysene inneholder ikke råvarer fra animalske produkter (slakteavfall), noe stearin gjør. De tilfredsstiller derfor den store etterspørselen etter helt veganske produkter.
Duftlys innhold: RAL-sertifisert parafin av høyeste kvalitet samt en liten del RSPO-sertifisert palmevoks. Palmevoks tilsettes for å gi brenneegenskapene som et duftlys av høy kvalitet skal ha. Palmevoks som er RFSO-sertifisert, er ansvarsfullt produsert uten at regnskogen må ofres for palmeoljeplantasjer.
Les mer her om lysene og sertifiseringene.
Lysene våre produseres i EU av en av de største lysprodusentene i Europa, som arbeider etter miljøvennlige prinsipper i sin fabrikk. I 2016 fikk de prisen Sustainable Growth Award fra Swedish Business Awards.
Leverandøren vår har stor kunnskap og lang erfaring innenfor lysproduksjon. Herregårdslysene våre er derfor håndstøpt av råvarer av høy kvalitet på tradisjonell måte, noe som innebærer at lysene dyppes i stedet for å formpresses. Lysene dyppes gjentatte ganger til de får perfekt tykkelse. De fargede lysene er ikke gjennomfarget. En rett veke er det som får lyset til å brenne fint. Veken som brukes i våre lys, er flettet og tilpasset produktet. Lysene brenner med en klar og fin flamme uten å sote eller ryke.
Ja, duftene våre er allergitestet i henhold til CLP (Classification, Labelling and Packaging). Les mer om CLP, dufter og allergier her.
Miljø og bærekraft
Leverandøren vår fikk prisen Sustainable Growth Award fra Swedish Business Awards i 2016, med begrunnelsen at “de er et eksempel på en bedrift med en balansert og bærekraftig utvikling: gjennom lønnsom vekst, fordi de på en vesentlig måte bidrar til regionens utvikling, og fordi de har gjennomført tiltak som bidrar til å redusere klimapåvirkningen i østersjøregionen”.
Vi bruker emballasje av papp, og det er mulig å gjenvinne eller gjenbruke glassbeholderne til duftlysene våre. Hvis vi mottar lys med skadet emballasje i retur, kaster vi ikke lysene, men pakker dem om i ny emballasje. Leveransene våre skjer med miljøsertifiserte distributører, bedrifter som tar miljøspørsmål på største alvor. Salgskatalogene våre og andre trykksaker er trykt på svanemerket papir og produseres hos trykkerier som bruker miljøvennlige produksjonsprosesser, og der de klimakompenserer trykkeoppdragene våre. Vi følger gjeldende miljølovgivning og forskrifter og andre miljøkrav bedriften omfattes av.
Duftlysene våre er også RSPO-sertifisert. Organisasjonen RSPO arbeider med sertifisering av palmeolje. Palmeolje som er RSPO-sertifisert, er ansvarsfullt produsert uten at regnskogen må vike for nye palmeoljeplantasjer. Bak denne bærekraftsertifiseringen står blant annet WWF.
Les gjerne mer her >
Jeg har et annet spørsmål
Ring oss gjerne på 22 83 18 05 eller send e-post til info@dugnadskassen.no, så hjelper vi deg!
Du kan også chatte med oss her på nettstedet i våre åpningstider mandag til fredag kl. 9–17.