Lettsolgte lysAlltid 50 % i fortjenesteAlltid fri frakt & fri returLettsolgte lys - 50 % i fortjeneste - Fri frakt & fri retur

VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR

Her gir vi svar på de vanligste spørsmålene vi pleier å få om hvordan man selger lys for laget eller klassen.
Hvis det er andre ting du lurer på, må du gjerne ta kontakt med oss!

OPPSTART

Hva må gjøres for å komme i gang?
Begynn gjerne med å bestille en gratis infopakke - helt uten forpliktelser.  Pakken inneholder all den informasjon som trengs om hvordan salget vil fungere i tillegg til eksemplarer på våre fine lys.
 
Når dere har bestemt dere for å selge lys så begynner dere å selge ved å registrere gruppen under «Start dugnadssalg». Dette er enkelt og kostnadsfritt. Gruppen vil få tilsendt salgskataloger hjem, og vil få direkte tilgang til en egen nettbutikk og et nyttig digitalt verktøy (Mine sider) hvor dere kan administrere salgene deres. 
 
Her kan dere lese mer om hvordan det fungerer og hvor dere kommer i gang med mine sider.
Trenger vi å legge ut penger? Nei, dere betaler kun for de produktene dere får solgt, og dette gjøres etter dere har fått betalt av deres lyskunder. Fakturaen har betalingsvilkår 60 dager. Frakten vil være gratis og vi vil også dekke returkostnadene om dere skulle ha usolgte lys. 
Hvor mye tjener vi?
Dere vil alltid få beholde 50% av fortjenesten på alt dere får solgt.
 
Benytt dere gjerne av vår fortjenestekalkulator for å se hvor mye gruppen deres kan tjene.
 
Fortjeneste per utsolgte produkt:
Herregårdslys: 60 kr per solgte pakke (anbefalt salgspris 120 kr) 
Kronelys: 60 kr per solgte pakke (anbefalt salgspris 120 kr) 
Duftlys: 60 kr per solgte lys (anbefalt salgspris 120 kr)
 
Lysene som dere bestiller vil komme på en faktura på bestilte lys x innkjøpspris. 
Forskjellen (50%) er deres direkte fortjeneste. 
 
Hva er en infopakke, og hva inneholder den? Du som representerer en klasse, en russegruppe, et idrettslag eller en forening kan bestille en gratis infopakke fra oss helt uten forbindelse. Pakken inneholder eksemplarer på våre lys i tillegg til informasjon og alt dere trenger å vite om hvordan man selger lys gjennom dugnadskassen.  Bestill en gratis infopakke her
Hva vil det si å være kontaktperson?
Kontaktpersonen (Gruppeadministratoren) blir ansvarlig for gruppen som skal selge lys og vil være den som vil ha all kontakt med Dugnadskassen. De vil også være ansvarlige for gruppens bestillinger, leveranser og faktura. 
 
Kontaktpersonen registrerer gruppen (starter salget/dugnaden) og vil siden se til at alle selgerne vil bli invitert og få tilgang til nettbutikken sin, i tillegg til å sluttføre gruppens sluttbestilling når dere er ferdige. 
 
Kontaktpersonen må være minst 18 år gammel, og kan ikke ha betalingsanmerkninger og må akseptere at det blir gjennomført en kredrittkontroll. Merk deg at kredittkontrollen ikke registreres og det ikke påvirker kontaktpersonen privat, som for eksempel ved søknad om lån etc. 
 
Hvor lenge pågår salget?
Dere bestemmer selv hvor lenge salget skal pågå. Vi anbefaler at dere har en salgsperiode på minst 3 uker. Dere kan selv avslutte, justere og håndtere deres salgsperiode på Mine sider.
Kan man selge lys som privatperson? Vi gjennomfører ingen privat salg (dugnad), det er kun for skoleklasser, idrettslag og foreninger. 

SALG AV LYS

Hvordan begynner man å selge?
Når dere har bestemt dere for å selge lys begynner dere å selge ved å registrere gruppen under «Start dugnadssalg».  Dette er enkelt og helt kostnadsfritt. Gruppen vil få tilsendt salgskataloger hjem i posten og vil få direkte tilgang til en egen nettbutikk og et lett håndterbart digitalt verktøy (Mine sider) hvor dere kan administrere salget. 
 
Her kan dere lese mer om hvordan det fungerer og hvordan dere kommer igang med dugnaden.
 
Hvordan selger vi lysene?
Alt som har å gjøre med salg av lys gjøres på Mine sider. Her kan dere bestille lys om dere ønsker å selge dem direkte. Ellers vil man selge ved å ta bestillinger på lysene. Del nettbutikken for lysene, ta med salgskatalogene og gå dør til dør eller selg på arbeidsplasser. 
 
Mange velger å kombinere de ulike salgsmetodene for å maksimere salgsmulighetene!
 
Her kan du leser mer om hvordan man selger lys for dugnadskassen
 
Hva er den beste måten for å selge lys?
Selge direkte og/eller med katalog og nettbutikk.  
 
Dere kan selge lys ved å bestille lysene hjem i forveien og selge direkte ved å gå dør til dør. Det vil si direktebestilling. Dere kan også selge lysene gjennom nettbutikken og salgskatalogene og siden legge in en bestilling på det antall lys dere har fått solgt. Det vil si sluttbestilling. 
 
Den enkleste og raskeste måten å selge på er ved å dele nettbutikken på sosiale medier som for eksempel Facebook, eller dele den gjennom med en lenke på Instagram, Messenger, SMS og mail. Kjøperne kan enkelt legge inn sine bestillinger på nettbutikken. 
 
Mange velger å komplimentere salg via nettbutikken med å selge lys til naboer, venner og foreldrenes kollegaer ved bruk av salgskatalogene. 
 
De som foretrekker en raskere salgsprosess kan i stedet velge å gjøre en direktebestilling av lys i forveien på så mange lys de tror de vil klare å selge. Når dere da har solgt alle lysene, så er salgsprosessen avsluttet. Om dere ikke får solgt alle lysene kan de resterende lysene returneres kostnadsfritt. 
 
Dere bestemmer selv hvilken salgsmetode grupper foretrekker. Mange velger å kombinere de ulike salgsmetodene for å maksimere salgsmulighetene!
 
Hva er salgsprisen på lysene?
Herregårdslys selges for 120kr per pakke. 
 
Duftlys selges for 120kr stk. 
 
Dere får beholde halvparten av inntekten!
 
Dere kan lese mer om lysene her
 
Hvilke salgsargumenter er lurt å benytte seg av?
Presenter deg og fortell hvilken klasse, gruppe, forening eller hvilket lag du er en del av. Fortell også om hva dere sparer opp penger til, for eksempel om det er en klassetur, russetid, en cup eller treningsleir. Fortell at de ved å kjøpe lysene er de med på å sørge for at alle på laget eller i klassen har mulighet til å være med på den felles opplevelsen. Man støtter med andre ord en god sak ved å kjøpe lys av dere!
 
Om dere er ute og selger lys fra dør til dør – vis frem lysene om dere har de med dere, og vis salgskatalogen og fortell om produktene. Hvem kan si nei til en fin forpakning med høykvalitets lys? De fleste hushold bruker å trenge lys før advent til adventsstaken. Lysene er også en fin gave som passer til alle ved alle anledninger og høytider året rundt:
 
- Bursdager og andre merkedager som for eksempel mors dag. 
- Vertsgave til middagsverten eller juleselskap.
- Til lærerne på skoleavslutningen
- Dåp, bryllup, uteksaminering, påske, jul og nyttår. 
- Til middagen eller for å skape stemning på en kald høstkveld.
 
Hva gjør vi om noen vil bestille lys etter at vi har lagt inn vår sluttbestilling?
Om det kommer flere ønsker på bestillinger av lys ette at dere har sendt inn sluttbestilling, kan dere gjøre en ny sluttbestilling som da blir en etterbestilling. En etterbestilling per salg sendes fraktfritt (uansett antall). Flere etterbestillinger (nr 2 eller flere) sendes fraktfritt hvis antallet er minst 20 forpakninger. Ved etterbestillinger på mindre enn 20 forpakninger tilkommer en fraktkostnad på 150kr. Dere logger inn som vanlig og legger in den nye bestillingen på Mine sider. 
 
Hvordan får vi flere salgskataloger? Om dere trenger flere salgskataloger kan dere enkelt bestille flere på Mine sider helt kostnadsfritt. Dere kan også kontakte oss på telefon 22 83 18 05 eller send en mail til info@dugnadskassen.no
Hvordan skal vi samle salgene våre og sende inn bestillingen vår?
Om dere har bestillinger skrevet ned i salgskatalogene kan selgerne legge inn disse manuelt på mine sider. Alternativt kan kontaktpersonen gjøre dette. 
 
Alle bestillinger dere selv har lagt inn manuelt på Mine sider, og de de bestillingene som er lagt inn via nettbutikken deres legges siden til automatisk under Mine sider, og kontaktpersonen vil siden sende in gruppens hele bestilling (sluttbestilling) til oss i dugnadskassen. 
 
Kontaktpersonen vil få innloggingslenken til mine sider ved registrering av gruppen. Selgerne vil siden bli invitert av kontaktpersonen og vil da få en tilkoblingslenke til Mine sider hvor de også vil få tilgang til deres egen nettbutikk. 
 
Vi i dugnadskassen kan selvfølgelig også hjelpe til med bestilling! Kontakt oss på telefon 22 83 18 05 eller send en mail til info@dugnadskassen.no
 
Kan kunder som kjøper lys av oss få kvittering? Ja, kvittering kan bli funnet på siden last ned salgsmateriale og kan skrives ut og fylles inn. 
Kan man selge til bedrifter? Ja, det går å selge direkte til bedrifter. 

LEVERANSE

Er frakten gratis?

Ja, frakten (sluttbestilling, direktebestilling) er gratis uansett antall lys dere bestiller/ har solgt, men vi har en minimums bestilling av 20 lys.

En etterbestilling per salg sendes fraktfritt (uansett antall). Flere etterbestillinger (nr 2 eller flere) sendes fraktfritt hvis antallet er minst 20 forpakninger. Ved etterbestillinger på mindre enn 20 forpakninger tilkommer en fraktkostnad på 150kr.

Hvor lang er leveransetiden?
Din bestilling blir normalt sett sent fra oss senest dagen etter (hverdager). Leveringstiden er vanligvis ca. 4-8 arbeidsdager, avhengig av hvor ofte PostNord leverer til ditt postnummer. Leveringstiden kan også variere i løpet av sesongen, avhengig av arbeidsbelastningen til PostNord.
 
Hvor ofte PostNord leverer varierer avhengig av hvor i landet du bor, fra én gang i uken i små steder til syv dager i uken i storbyene. 
Kan dere pakke lysene separat til hver selger? Vi vil heller tilby dere så stor fortjeneste som mulig (Hos oss vil dere beholde 50% av fortjenesten) isteden for å legge til ekstratjenester som å pakke lysene for hver individuelle selger eller å sende med bærekasser siden dette ville senket salgs marginen. For å gjøre det lettere for kontaktpersonen å fordele lysene mellom selgerne kan det isteden være en idé å bestemme en kveld hvor alle selgerne selv kommer og plukker ut antall lys de skal ha. Under Mine sider har dere også mulighet til å skrive ut både plukkesedler for den administrerende (Så man enkelt kan se hvor mange lys hver selger skal ha) og pakksedler for selgerne (så de kan se hva hver kunde skal ha). Disse gjør prosessen mye enklere. 
Hvor er vår leveranse? Kan vi spore den?
Når en bestilling sendes fra vårt lager, får dere en mail med kollinummer og en lenke for sporing av leveransen. Dere kan da følge leveransen hele veien.
Om leveransen ikke er riktig Kontroller alltid at lysene som blir levert stemmer overens med følgeseddelen. Om det er noe som ikke skulle stemme kontakter du oss ved å ringe 22 83 18 05 eller ved å sende en mail til info@dugnadskassen.no så hjelper vi deg!
Leveranseskadet under transport Husk å kontrollere leveransen deres når dere mottar den. Om du oppdager at emballasjen eller at innholdet er skadet allerede ved levering, ta bilder av det dere har fått levert sånn at vi kan ta dette videre til transportøren. Om noen av lysene har blitt skadet i transport kontakter du oss på info@dugnadskassen.no så hjelper vi deg direkte med å erstatte/bytte til nye lys. 

BETALING OG FAKTURA

Når og hvordan får vi fakturaen? Fakturaen sendes på mail til kontaktpersonen i sammenheng med leveransen av lysene (innen 1-2 uker). 
Hvor lang tid har vi på oss til å betale fakturaen?

Betalingsvilkårene er 60 dager etter leveranse. Hvis dere har behov for å forlenge salgsperioden til mer enn 60 dager, kan dere ta kontakt med oss, så justerer vi forfallsdatoen på fakturaen.

Hvordan ser vi vår fortjeneste og når får vi den?
Fortjenesten er enkel å regne ut, da den alltid er på 50% av den totale summen dere har solgt for. Har dere for eksempel solgt lys for totalt 20.000 kr vil dere ha en fortjeneste på 10.000 kr. Dere kan hele tiden følge hvor mye dere har solgt og fortjenesten deres underveis ved å gå inn på Mine sider. 
 
Når dere er helt klare og alle har gitt sin del av fortjenesten til kontaktpersonen så vil kontaktpersonen betale fakturaen innen 60 dager. Fakturaen er på 50% av det dere har solgt for og de resterende 50% får dere beholde. Dette vil si at det er profitt og at dere får beholde dette direkte!
 

RETURER

Retur av usolgte lys – hva gjør vi?

På Mine sider registrer du returer og i tillegg får du mer informasjon om hvordan du skal gå til verks. Returen er alltid gratis. 

Returrett på feilfrie og uskadde lys gjelder innen 60 dager (før betalingsfristen på fakturaen).

Hvordan pakker vi returen?
Når dere får deres leveranse med lys, spar gjerne noen av de store kartongene og noen av de små boksene på innsiden i tilfelle det skulle være behov for dere å returnere noen av lysene. Lysforpakningene dere returner er forventet å være uskadede og skal sendes godt emballert. Om det er behov fyll ut kartongene med papir/avispapir eller lignende sånn at det ikke er plass for lysene «å fly rundt» i kartongen for da vil de dessverre bli ødelagte. 
 
Når må vi senest returnere usolgte lys?

Returrett på feilfrie og uskadde lys gjelder innen 60 dager (før betalingsfristen på fakturaen).

Vi venter på de usolgte lysene og sender deretter ut en ny faktura med avdrag for de lysene dere har returnert til oss. Den nye fakturaen har 10 dager betalingsvilkår og begynner etter at returen har blitt mottatt på lageret vårt. 

MINE SIDER - FOR DEG SOM KONTAKTPERSON

Hvordan får vi innloggingsdetaljer til Mine sider?
Kontaktpersonen (gruppeadministratoren) registrer gruppen som skal selge på Dugnadskassen.no under Start dugnadssalget. Kontaktpersonen oppgir sine kontaktdetaljer og hvor mange salgskataloger gruppen vil ha tilsendt. Vi anbefaler 1-2 kartonger per selger. 
 
Vi setter med en gang opp en egen Mine sider til gruppen. Mine sider er deres digitale verktøy som gjør administreringen av salget enkel og lettvint. Kontaktpersonen vil få tilsendt en mail med bekreftelse informasjon og innloggingsdetaljer. Kontaktpersonen kan nå sende ut gruppens registreringslenke til alle selgerne som da vil få tilgang til en personlig nettbutikk. 
 
Hvor og hvordan logger man inn på mine sider? Dere logger inn på Mine sider via www.dugnadskassen.no/minesider. Dere kan også klikke på lenken dere fikk tilsendt i bekreftelsesmailen så blir dere sendt direkte over til innloggingssiden hvor dere logger inn med innloggingsdetaljene dere fikk i samme mail (emailadressen din og passord). Du kan forandre passordet selv senere om du ønsker. Du forandrer dette enkelt på Mine sider/Mine innstillinger. 
Hvordan inviterer man selgerne til Mine sider?
Kontaktpersonen inviterer selgerne (klassen/laget/gruppen) ved å kopiere den unike registreringslenken dere har fått og som dere finner under fanen Inviter selgere på Mine sider. Kontaktpersonen kan sende lenken på mail eller dele den til hele klassen, laget eller gruppen. 
 
Etterpå klikker selgerne på registreringslenken de har fått og registrerer seg med navn, emailadresse og mobilnummer. Da vil de få direkte tilgang til Mine sider og deres egne nettbutikk. En mail med bekreftelse, informasjon og innloggingsdetaljer vil bli sendt ut direkte til selgeren sånn at de enkelt kan logge inn igjen når de vil. 
 
Finnes det en guide for Mine sider og hvordan det fungerer? Ja, vi har en komplett guide for Mine sider og hvordan det fungerer for deg som er kontaktperson. Der finner du også alt du må vite for å administrere salget. Guiden finner du her.

MINE SIDER - FOR DEG SOM SELGER

Hvordan får jeg som selger i en klasse/lag/gruppe innloggingsdetaljer til Mine sider?
Du som selger i klassen/laget/gruppen vil få en registreringslenke på mail fra deres kontaktperson. 
 
Etterpå så klikker du bare på registreringslenken og registrerer deg med navn, emailadresse og mobilnummer. Du vil da få direkte tilgang til Mine sider og deres egne nettbutikk. Du vil få en mail sendt direkte til deg med bekreftelse, informasjon og innloggingsdetaljer slik at du enkelt kan logge deg inn igjen når somhelst. 
 
Hvor og hvordan logger mann inn på Mine sider?
For å logge inn på Mine sider klikker du på innloggingslenken som du har fått tilsendt på mail når du registrerte deg. Klikk på lenken så vil du bli sendt direkte videre til innloggingssiden hvor du logger deg inn med innloggingsdetaljene du fikk tilsendt i samme mail (din emailadresse og passord). Passordet kan du forandre senere om du ønsker. Du endrer det enkelt på Mine sider/Mine innstillinger
 
Du kan også logge inn på Mine sider via dugnadskassen.no/innlogging-mine-sider
 
Kan jeg legge inn og oppdatere mine salg på både pc og mobil? Ja, du kan selvsagt gjøre alt som har med dine salg å gjøre både på pc-en, nettbrett og mobilen. 
Hvordan vet jeg hvilken dato som er siste frist for å selge? Deres kontaktperson legger inn både start- og slutt dato og salgsmål på Mine sider under fanen Vårt salg. 
Finnes det en guide fr Mine sider og hvordan det fungerer? JA, vi har en komplett guide for Mine sider og hvordan alt fungerer for deg som selger når dere skal selge lys. Guiden finner du her.

VANLIGE SPØRSMÅL OM LYSENE

Hva inneholder lysene?

Alle lysproduktene er kvalitetstestede og sertifisert i henhold til de strengeste RAL-kriteriene (Institutt for kvalitetssikring og sertifikater).

Kronelysene innhold: 100% stearin

Herregårdslysene innhold: 100% RAL-sertifisert parafin med høyeste renhet.
Lysene inneholder ikke råvarer fra animalske produkter (slakteavfall), noe stearin gjør. De tilfredsstiller derfor den store etterspørselen etter helt veganske produkter.

Duftlys "Winter Sparkle" innhold: 100 % rapsvoks

Duftlys "Lily of the valley", "Jasmine", "Green Tea", "Blackberry" innhold: Palmevoks samt en liten del RAL-sertifisert parafin av høyeste kvalitet.
Palmevokset er RFSO-sertifisert, og ansvarsfullt produsert uten at regnskogen må ofres for palmeoljeplantasjer.

Er lysene veganske?

Ja Herregårdslysene og Duftlysene er veganske. I dag er det mange som etterspør veganske lys. Vi er derfor stolte over å kunne tilby herregårdslys og duftlys som er basert på testede og sertifiserte råvarer av ikke-animalsk opprinnelse.

Kronelysene er ej veganske (100% stearin)


Hvor produseres lysene?

Lysene våre produseres i EU av en av de største lysprodusentene i Europa, som arbeider etter miljøvennlige prinsipper i sin fabrikk. I 2016 fikk de prisen Sustainable Growth Award fra Swedish Business Awards.

Hva menes med at herregårdslysene er håndstøpt?

Leverandøren vår har stor kunnskap og lang erfaring innenfor lysproduksjon. Herregårdslysene våre er derfor håndstøpt av råvarer av høy kvalitet på tradisjonell måte, noe som innebærer at lysene dyppes i stedet for å formpresses. Lysene dyppes gjentatte ganger til de får perfekt tykkelse. De fargede lysene er ikke gjennomfarget. En rett veke er det som får lyset til å brenne fint. Veken som brukes i våre lys, er flettet og tilpasset produktet. Lysene brenner med en klar og fin flamme uten å sote eller ryke.

Er duftlysene allergitestet?

Ja, duftene våre er allergitestet i henhold til CLP (Classification, Labelling and Packaging). Les mer om CLP, dufter og allergier her.

MILJØ OG BÆREKRAFT

Hvordan arbeider dere med bærekraft?

Vi i dugnadskassen.no er opptatt av å verne miljøet. Lysprodusenten vår arbeider etter miljøvennlige prinsipper i sin fabrikk og reduserer alt sitt avfall og oppfyller de høyeste standarder i henhold til et fullstendig implementert gjenvinningsprogram. Alt avfall sorteres og leveres til gjenvinning, og man bruker miljøvennlig energi fra vannkraftverk. Leveransene til oss fra fabrikken skjer med båt, som er den mest miljøvennlige transportmåten.

Leverandøren vår fikk prisen Sustainable Growth Award fra Swedish Business Awards i 2016, med begrunnelsen at “de er et eksempel på en bedrift med en balansert og bærekraftig utvikling: gjennom lønnsom vekst, fordi de på en vesentlig måte bidrar til regionens utvikling, og fordi de har gjennomført tiltak som bidrar til å redusere klimapåvirkningen i østersjøregionen”.

Vi bruker emballasje av papp, og det er mulig å gjenvinne eller gjenbruke glassbeholderne til duftlysene våre. Hvis vi mottar lys med skadet emballasje i retur, kaster vi ikke lysene, men pakker dem om i ny emballasje. Leveransene våre skjer med miljøsertifiserte distributører, bedrifter som tar miljøspørsmål på største alvor. Salgskatalogene våre og andre trykksaker er trykt på svanemerket papir og produseres hos trykkerier som bruker miljøvennlige produksjonsprosesser, og der de klimakompenserer trykkeoppdragene våre. Vi følger gjeldende miljølovgivning og forskrifter og andre miljøkrav bedriften omfattes av.
Hvilke sertifiseringer har lysene?

Alle lysene våre er sertifisert i henhold til de høyeste europeiske kriteriene som RAL Gütezeichen stiller. Dette betyr at råvarene er sertifisert, at lysene er testet slik at de brenner rent uten å renne, og at råvarene ikke skal ha negativ innvirkning på helsen. Det garanterer også at man bruker produksjonsmetoder i tråd med miljøvennlige vilkår og standarder. RAL Gütezeichen gjennomfører årlig kontroller hos våre produsenter. 

Duftlysene våre er også RSPO-sertifisert. Organisasjonen RSPO arbeider med sertifisering av palmeolje. Palmeolje som er RSPO-sertifisert, er ansvarsfullt produsert uten at regnskogen må vike for nye palmeoljeplantasjer. Bak denne bærekraftsertifiseringen står blant annet WWF.

Les gjerne mer her >


JEG HAR ET ANNET SPØRSMÅL

Finner du ikke svar på spørsmålet?

Ring oss gjerne på 22 83 18 05 eller send e-post til info@dugnadskassen.no, så hjelper vi deg! 

Du kan også chatte med oss her på nettstedet i våre åpningstider mandag til fredag kl. 9–16.

Avvikende åpningstider kundetjeneste jul og romjulen :
23/12 kl. 09-13
Julaften og 1. juledag, stengt
28/12-30/12 kl. 09-15
Nyttåraften og 1. Nyttårsdag, stengt

ØNSKER DU EN gratis INFOPAKKE? JA TAKK!