Hvordan begynner man å selge?
Når dere har bestemt dere for å selge lys begynner dere å selge ved å registrere gruppen under «Start dugnadssalg». Dette er enkelt og helt kostnadsfritt. Gruppen vil få tilsendt salgskataloger hjem i posten og vil få direkte tilgang til en egen nettbutikk og et lett håndterbart digitalt verktøy (Mine sider) hvor dere kan administrere salget.
Her kan dere lese mer om hvordan det fungerer og hvordan dere kommer igang med dugnaden.
Hvordan selger vi lysene?
Alt som har å gjøre med salg av lys gjøres på Mine sider. Her kan dere bestille lys om dere ønsker å selge dem direkte. Ellers vil man selge ved å ta bestillinger på lysene. Del nettbutikken for lysene, ta med salgskatalogene og gå dør til dør eller selg på arbeidsplasser.
Mange velger å kombinere de ulike salgsmetodene for å maksimere salgsmulighetene!
Her kan du leser mer om hvordan man selger lys for dugnadskassen
Hva er den beste måten for å selge lys?
Selge direkte og/eller med katalog og nettbutikk.
Dere kan selge lys ved å bestille lysene hjem i forveien og selge direkte ved å gå dør til dør. Det vil si direktebestilling. Dere kan også selge lysene gjennom nettbutikken og salgskatalogene og siden legge in en bestilling på det antall lys dere har fått solgt. Det vil si sluttbestilling.
Den enkleste og raskeste måten å selge på er ved å dele nettbutikken på sosiale medier som for eksempel Facebook, eller dele den gjennom med en lenke på Instagram, Messenger, SMS og mail. Kjøperne kan enkelt legge inn sine bestillinger på nettbutikken.
Mange velger å komplimentere salg via nettbutikken med å selge lys til naboer, venner og foreldrenes kollegaer ved bruk av salgskatalogene.
De som foretrekker en raskere salgsprosess kan i stedet velge å gjøre en direktebestilling av lys i forveien på så mange lys de tror de vil klare å selge. Når dere da har solgt alle lysene, så er salgsprosessen avsluttet. Om dere ikke får solgt alle lysene kan de resterende lysene returneres kostnadsfritt.
Dere bestemmer selv hvilken salgsmetode grupper foretrekker. Mange velger å kombinere de ulike salgsmetodene for å maksimere salgsmulighetene!
Hva er salgsprisen på lysene?
Alle lys selges for 140 kr per pakke.
Dere får beholde halvparten av inntekten = 70 kr!
Dere kan lese mer om lysene her
Hvilke salgsargumenter er lurt å benytte seg av?
Presenter deg og fortell hvilken klasse, gruppe, forening eller hvilket lag du er en del av. Fortell også om hva dere sparer opp penger til, for eksempel om det er en klassetur, russetid, en cup eller treningsleir. Fortell at de ved å kjøpe lysene er de med på å sørge for at alle på laget eller i klassen har mulighet til å være med på den felles opplevelsen. Man støtter med andre ord en god sak ved å kjøpe lys av dere!
Om dere er ute og selger lys fra dør til dør – vis frem lysene om dere har de med dere, og vis salgskatalogen og fortell om produktene. Hvem kan si nei til en fin forpakning med høykvalitets lys? De fleste hushold bruker å trenge lys før advent til adventsstaken. Lysene er også en fin gave som passer til alle ved alle anledninger og høytider året rundt:
- Bursdager og andre merkedager som for eksempel mors dag.
- Vertsgave til middagsverten eller juleselskap.
- Til lærerne på skoleavslutningen
- Dåp, bryllup, uteksaminering, påske, jul og nyttår.
- Til middagen eller for å skape stemning på en kald høstkveld.
Hva gjør vi om noen vil bestille lys etter at vi har lagt inn vår sluttbestilling?
Om det kommer flere ønsker på bestillinger av lys ette at dere har sendt inn sluttbestilling, kan dere gjøre en ny sluttbestilling som da blir en etterbestilling. En etterbestilling per salg sendes fraktfritt (uansett antall). Flere etterbestillinger (nr 2 eller flere) sendes fraktfritt hvis antallet er minst 20 forpakninger. Ved etterbestillinger på mindre enn 20 forpakninger tilkommer en fraktkostnad på 150kr. Dere logger inn som vanlig og legger in den nye bestillingen på Mine sider.
Hvordan får vi flere salgskataloger?
Om dere trenger flere salgskataloger kan dere enkelt bestille flere på Mine sider helt kostnadsfritt. Dere kan også kontakte oss på telefon 22 83 18 05 eller send en mail til info@dugnadskassen.no
Hvordan skal vi samle salgene våre og sende inn bestillingen vår?
Om dere har bestillinger skrevet ned i salgskatalogene kan selgerne legge inn disse manuelt på mine sider. Alternativt kan kontaktpersonen gjøre dette.
Alle bestillinger dere selv har lagt inn manuelt på Mine sider, og de de bestillingene som er lagt inn via nettbutikken deres legges siden til automatisk under Mine sider, og kontaktpersonen vil siden sende in gruppens hele bestilling (sluttbestilling) til oss i dugnadskassen.
Kontaktpersonen vil få innloggingslenken til mine sider ved registrering av gruppen. Selgerne vil siden bli invitert av kontaktpersonen og vil da få en tilkoblingslenke til Mine sider hvor de også vil få tilgang til deres egen nettbutikk.
Vi i dugnadskassen kan selvfølgelig også hjelpe til med bestilling! Kontakt oss på telefon 22 83 18 05 eller send en mail til info@dugnadskassen.no
Kan kunder som kjøper lys av oss få kvittering?
Ja, kvittering kan bli funnet på siden last ned salgsmateriale og kan skrives ut og fylles inn.
Kan man selge til bedrifter?
Ja, det går å selge direkte til bedrifter.